Nagyot lendítenek a Formula E autókon, az elektromos autók F1-közeli sebességet érnek majd el
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Makaóban ülésezett, ahol több motorsport-sorozat versenynaptárát is jóváhagyták, de korszakváltás lesz a villanyhajtásban is.
Az eseményen különös figyelmet fordítottak az F1-es és endurance-versenyek időpontütközéseire, például a Monacói Nagydíj és a Le Mans-i 24 órás verseny, valamint az Indy 500 és az F1-es Kanadai Nagydíj esetére. A Formula E versenynaptárát is bejelentették, bár annak még vannak hiányzó dátumai. A legizgalmasabb változás azonban a Gen4-es versenyautók bevezetése lesz a 2026-2027-es szezonban.
A Gen3-as Formula E autók jelenlegi szezonban kapott részleges összkerékhajtás fejlesztése már javított a versenyeken, de ezt csak bizonyos szakaszokban lehet használni. 2026-tól viszont állandó összkerékhajtással érkeznek a Gen4-es autók, ami radikális előrelépés lesz a teljesítmény terén. Ezzel párhuzamosan a teljesítmény növekedése is jelentős: 470 lóerőről (350 kW) 804 lóerőre (600 kW) emelik az autók erejét, amely gyorsabb kanyarvételt és intenzívebb versenyzést eredményez. Emellett a regeneratív fékezési teljesítményt is növelik, így az autók a verseny közben hatékonyabban használhatják fel a fékezési energiát.
Az autók alvázát továbbra is a Spark Racing Technology gyártja, viszont az akkumulátorokat immár a Podium Advanced Technologies szállítja, míg a gumiabroncsokat a Bridgestone helyett a Hankook biztosítja. Első alkalommal lesz lehetőség különféle leszorítóerő-konfigurációk használatára, ami új stratégiai lehetőségeket nyit meg. Bár a Gen4-es autók tömege 20%-kal nagyobb lesz, mint egy F1-es autóé, a több mint 800 lóerős teljesítmény és az összkerékhajtás miatt az alacsony sebességű kanyarokban gyorsabbak lehetnek az F1-es versenygépeknél. A tesztelések során egy Gen4-es autó elérte a 338 km/h végsebességet, és az olyan nagy cégek, mint a Nissan, Jaguar, Porsche, Maserati és Lola, már elkötelezték magukat a programban való részvételre.
(Kép: motorbiscuit.com)