Randiapp: A digitális társkeresés sötét oldala
Arnaud Poissonnier, egy volt bankár és kutató, tíz évnyi személyes tapasztalat és több száz felhasználói visszajelzés alapján arra a megdöbbentő következtetésre jutott, hogy a randiappok nem a szerelem megtalálásának eszközei, sokkal inkább függőséget, önértékelési zavarokat és csalódásokat okoznak. „Boites de conserve” című könyvében részletesen leleplezi a szektor működésének visszásságait, hangsúlyozva, hogy ezek az alkalmazások valójában egy „bűnös kettősség” mentén működnek: miközben az igaz szerelem ígéretével hirdetik magukat, valójában tömegével termelik a kudarcokat. Ez az „intellektuális tisztességtelenség” különösen problémás, hiszen a YouGov 2020-as felmérése szerint az európaiak 83%-a elégedetlen a randiappokkal, és a felhasználók csupán 5%-a találja meg a hosszú távú kapcsolatot, amit pedig 75%-uk keresne. Poissonnier szerint ez nem más, mint hamis reklám.
A kutató állításait szexológusokkal, pszichiáterekkel és „szerelemszakértőkkel” készített interjúkra, valamint több száz online gyűjtött tanúvallomásra alapozza. Emellett „Randi Anonimok” néven egyfajta csoportterápiás beszélgetőkört is szervezett, ahol a felhasználók „randi-másnaposságról”, „randi-fáradtságról” és „randi kiégésről” számoltak be. Ezek a jelenségek az ismétlődő csalódások okozta kimerültségre utalnak, amit a társadalmi nyomás, a párkapcsolatra való ösztönzés tovább súlyosbít. Franciaországban 2024-ben 18 millió egyedülállóból 32% fordult a randiappokhoz a magány enyhítésére, ám Poissonnier szerint a „gyógymód gyakran rosszabb, mint maga a probléma”, mivel a felhasználók hónapokig, akár évekig aktívak maradnak anélkül, hogy megtalálnák az áhított társat, miközben az appok dopaminlöketekkel tartják fenn a reményt, mint egy kaszinóban.
A probléma súlyosságát jelzi, hogy hat amerikai Tinder-felhasználó pert is indított a Match Group ellen, addiktív mechanizmusokra hivatkozva. Poissonnier szerint a randiappok egy „aknamező”, ahol a felhasználók gyakran esnek önértékelési spirálba. A nők legalább 50%-a tapasztal nem kívánt szexuális tartalmakat, és a netes környezetben elharapódzott az udvariatlanság. Ez a „senkiföldje” a zaklatások, az ifjúságkultusz és a szépségelvárások révén sokakban vesztes önképet alakít ki, holott a kutató szerint nem a felhasználók, hanem maga a rendszer a hibás, amely szinte előre kódolja a kudarcot az emberi kapcsolatokba. Ráadásul a platformok gyakran áltudományos kompatibilitási tesztekre és mesterséges intelligenciára épülnek, amelyek algoritmikus tekintélyt sugároznak, holott a szerelem kémiája messze nem merül ki az ilyen jellegű adatokban.
Annak ellenére, hogy a randiappok üzleti modellje a kudarcra épül – hiszen így a felhasználók újra és újra fizetnek extra funkciókért –, naponta 2,3 millió egyedi látogatást könyvelhettek el Franciaországban 2023-ban. Ennek oka a „Lottó-hatás” („majd én nyerek”), és a technikai monopólium: nincs valódi alternatíva. Poissonnier szerint a randiappoknak nem érdekük változtatni, hiszen profitjuk a felhasználók sikertelenségére épül. A „randi-pánik” a Wall Streeten is megfigyelhető, ahol a Match Group és a Bumble részvényeinek értéke 2020 és 2024 között 75%-kal csökkent, ami Poissonnier szerint az összeomlás jele. Néhányan már az IRL (való életbeli) találkozásokat is feladják, és MI-alapú „romantikus chatbotok” felé fordulnak, ami csak tovább súlyosbítja a magányt és a függőséget.
A helyzet javítása érdekében Poissonnier szigorúbb szabályozást javasol, hasonlóan a társkereső irodákra vonatkozó 1989-es előírásokhoz, például a hamis profilok tilalmához. Kötelezővé tenné a személyi igazolványos hitelesítést a csalások és a tragikus esetek, mint a „Tinder-erőszaktevő” ügye elkerülése érdekében. Emellett egy „franciaországi közvetített ismerkedési szövetség” létrehozását sürgeti, amely szakmai keretet adna a szektornak. Ez a testület kötelezné a platformokat az átláthatóságra, például az addikciókockázatokra való figyelmeztetésre és kulcsfontosságú mutatók (felhasználói aktivitás időtartama, hosszú távú kapcsolatok aránya) közzétételére. Célja, hogy az online társkeresés valóban betöltse eredeti célját: az emberek egymásra találását.
Kép: theverge.com