Száműzik az érintő vezérlést az autókból

Az érintőképernyős kezelőszervek uralma az autókban a vezetés biztonságának rovására megy, mivel a sofőrök reakcióideje rosszabb lehet, mint ittasan vagy más tudatmódosító szer hatása alatt.

Szerencsére az autóipar lassan észhez tér: 2025 januárjától az európai töréstesztelő szervezet, az EuroNCAP szigorítja biztonsági besorolásait, és rosszabb pontszámot ad azoknak a járműveknek, amelyek a legfontosabb funkciókat (pl. ablaktörlő, vészvillogó) az érintőképernyő mélyére rejtik. Az EuroNCAP stratégiai fejlesztési igazgatója, Matthew Avery egyértelműen kijelentette: „Vissza kell hozniuk a gombokat.”

A modern autók minimalista, gombmentes vezetőfülkéi, bár esztétikailag vonzóak, komoly biztonsági kockázatot jelentenek. A vezetés amúgy is összetett kognitív feladat, és az érintőképernyők állandó vizuális interakciót igényelnek, elvonva a sofőr figyelmét az útról.

Egyre több autógyártó ismeri fel a hibát, és kezd visszatérni a fizikai gombokhoz. Például a Volkswagen formatervezési vezetője, Andreas Mindt megerősítette, hogy a cég következő generációs modelljeiben ismét lesznek fizikai gombok a hangerő, ülésfűtés, ventilátorok és vészvillogó szabályozására, hangsúlyozva, hogy „soha, de soha többé nem követjük el ezt a hibát… Ez nem egy telefon, ez egy autó.”

Ez a trend nem elszigetelt eset. A Mazda legújabb CX-60 modellje is bizonyítja, hogy a nagy kijelzők mellett is lehet fizikai kezelőszerveket meghagyni a légkondicionálóhoz, fűtéshez és ülésfűtéshez. Ráadásul a Mazda képernyője korlátozza a beállítható funkciókat, ha a jármű mozgásban van, ezzel is a biztonságot helyezve előtérbe.

Az iparágban egyre hangosabban hallható az a kritika, miszerint a fizikai kapcsolók hiánya szégyenletes, és a döntéshozók is kezdenek reagálni erre a jogos aggodalomra.

Kép: CNBC