Tükörharc, bot és trón – mit üzen Lady Gaga új klipje?

Fekete bársony, vörös fény, széttartó pillantások és megkettőzött identitás – Lady Gaga klipje egy rituálé, egy tükrözött színház vagy egy új vallomás?

Lady Gaga legutóbbi Abracadabra című klipje hozza mindazt, amiért rajongói szeretni szokták: erős képi világ, ikonikus jelmezek, és egy olyan szimbolikus történet, amely nemcsak a szemünket ragadja meg, hanem a gondolkodásunkat is megmozgatja. A klipben két Gaga-hasonmás jelenik meg – az egyik vörösben, a másik fehérben –, és ez a színpárharc nem más, mint egy allegorikus belső küzdelem: káosz és rend, pusztítás és gyógyulás, régi én és új identitás csap össze látványos koreográfiában.

A vizuális utalások között feltűnnek ismerős motívumok Gaga korábbi munkáiból is: trónus, inverz kereszt, vörös kalap. Ezek új értelmet nyernek – nem csupán díszletek, hanem belső állapotokat jelenítenek meg. Külön figyelmet érdemel a „Mayhem” nevű karakter felbukkanása, aki a korábbi Disease klipből ismerős lehet: ő testesíti meg Gaga küzdelmét a félelemmel, bűntudattal, önszabotázzsal.

De vajon megtért volna Gaga? – Spirituális útkeresés a szimbólumok mögött

A látottak sokakat elgondolkodtattak: a vallási szimbolika és a „megváltás” képzete mögött lehet egy valódi, hitbeli fordulat? Gaga korábban is nyíltan vállalta katolikus neveltetését, de ugyanakkor távolságot tart az intézményesített vallástól. Saját bevallása szerint „nagyon vallásos vagyok, csak éppen zavarban a vallással kapcsolatban.” A klip tehát nem egy klasszikus „megtérés” dokumentuma – sokkal inkább egy spirituális útkeresés lenyomata, ahol a démonokat nem elűzik, hanem színpadra állítják, és végül szelíden szembenéznek velük.

(Kép: instyle.com)