Új KRESZ-tervezet: kemény változások jöhetnek

Több új szabály is vonatkozik majd a gyalog közlekedőkre az új KRESZ-ben, sőt, kibővítik a gyalogosok fogalmát is: mostantól az is ebbe a kategóriába tartozik, aki a járművét tolja, de a gördeszkások és görkorcsolyázók is – hamarosan társadalmi vitára kerül a tervezet.

Lesz még egy sor újdonság a gyalogosoknak, például a tervezet szerint tilos lesz mobiltelefont használni az úttesten és vasúti átjáróban való áthaladás közben, valamint bármilyen figyelmet elvonó tevékenységet végezni, például a zenehallgatás vagy az üzenetírás is idetartozik majd.

A gyalogosok védelmében az óvodák és iskolák környékén „suli-” és „oviövezeteket” hoznának létre, ahol tanítási időben a járművezetőknek fokozott óvatossággal kell közlekedniük, és a sebességhatárt 30 kilométer per órára korlátoznák.

A közösségi közlekedésre vonatkozóan is vannak újdonságok a tervezetben, mint hogy lakott területen kívül három év alatti gyermekkel közösségi közlekedési eszközön csak ülve lehetne utazni, a gyermekek fokozottabb védelme érdekében.

A fiatal kerékpárosokat érinti a tervezetben, hogy nekik (14 év alatt) kötelezővé tennék a bukósisak használatát.

A bicajosokat is érinti, hogy az úttest jobb szélétől számított egy méter széles útfelületet vegyes használatú sávrésznek neveznék, amivel megerősíthetik azt az előírást, mely szerint a kerékpárosok, gyalogosok és más, jellemzően egy nyomon haladó járművek az úttest jobb szélére húzódva közlekedhetnek. Ez pedig azt is jelenthetné, hogy az autósoknak a jobbra tartási kötelezettsége megszűnne a sávon belül és mehetnének egészen középen is akár.

Új fogalom lehet a „kerékpáros utca” is az új KRESZ-ben az az útszakasz, ahol a bringásoknak elsőbbségük lenne az autósokkal szemben. Plusz jobbról elhaladhatnának a lassan közlekedő vagy álló autók mellett, így előrébb jutva egy esetleges dugóban. Emellett az oldaltávolság is rögzítve lenne: a tervezet szerint 50 kilométer per óra sebességig egy métert, ennél nagyobb sebességű elhaladásnál viszont legalább másfél métert kellene tartani mellettük. Előzésnél pedig maximum 15 kilométer per óra sebességkülönbség lehet a két jármű között.

(Kép: raketa.hu)