Zeneipari bumm: rekordot döntött a bejelentett új művek száma az Artisjusnál
Tavaly több mint 13,5 milliárd forint jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek szerzőinek az Artisjus, ami reálértékben elérte a pandémia előtti szintet. Ennek az összegnek minden korábbinál nagyobb része járt a magyar szerzőknek, de rekordot döntött a bejelentett új művek és az új regisztrált szerzőké is.
A matek úgy alakul, hogy a jogvédő által 2023-ban szétosztott 11 milliárd 969 millió forinthoz képest 13%-kal nőtt, és ezzel a jogdíjak mértéke inflációval korrigálva is elérte a pandémia előttit, vagyis 1,5% híján egyenlő a 2020-ban szétosztott 9,37 milliárd forint jogdíj reálértékével.
További érdekesség, hogy a teljes összeg minden korábbinál magasabb része, 57,5%-a jutott a magyar zenékre, a korábbi nagyjából 50-50%-os megoszlás az utóbbi két évben tolódott el a hazai szerzők javára. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az Artisjus 2022-ben és 2023-ban jelentősen növelni tudta a nemzetközi digitális szolgáltatók (YouTube, Spotify, Apple Music stb.) jogdíjainak kifizetését. Ezek esetén a külföldi jogosultak számára jellemzően a nagy nemzetközi jogkezelők egyike szedi be a jogdíjakat a magyarországi lejátszások után is.
A magyar-külföldi arány eltolódásához a rádiós játszások is hozzájárulnak, a múlt évben az előző évhez képest 7%-kal többször hangzott el magyar zenemű a rádiókban, ez az idén felosztásra kerülő jogdíjakban éreztetik majd hatásukat.
A jogdíjban részesülő szerzők száma is folyamatosan nő, 2024-ben először haladta meg a 20 ezret, ez másfélszerese annak, ahányan öt évvel korábban, 2019-ben jogdíjban részesültek.
Egy másik tendencia, hogy másfélezer új hazai zeneszerző, dalszövegíró regisztrált az Artisjushoz, ami növekedés a korábbiakhoz képest, és ezen belül még gyorsabban emelkedik a fiatalok száma, az új szerzők 13%-a 20 év alatti. A legtöbben (kb. 40%) még mindig 20 és 30 éves koruk között regisztrálnak.
Szinte hihetetlen, de 26 ezer fölé nőtt az Artisjushoz bejelentett új művek száma. A pandémia alatt az új művek száma jelentősen megugrott, majd a következő években visszaesett, de még mindig a covid előtti szint fölött maradt. Ez a több mint 26 ezer dal viszont nemcsak a 2023-as mértéket haladja meg 27%-kal, hanem a 2020-ast is 14%-kal. Mindez illeszkedik abba a globális trendbe, hogy egyre több zene születik és kerül be a digitális zenei szolgáltatók katalógusába.
A műfajok között – a szerzők által megadott besorolás szerint – a pop vezet (25%), a rock/metal (21%), az electro / dance (14%), az instrumentális / klasszikus (11%) és a hiphop (10%) aránya jelentős még.
Az továbbra is igaz, hogy a sikeres dalok között jóval több a kollaboráció. A rádiókban legtöbbet játszott 30 dal közül egy-egyre átlagolva 2,8 szerző jutott. A korábbi évekhez hasonlóan az online sikerek még inkább több szerző munkái: a legtöbb digitális jogdíjat kereső dalokra átlagban 4-4 szerző jutott; a top 30-ban mindössze egy dalnak volt egyetlen szerzője.
(Fotó: Mihis Alex / Pexels)